7 redenen voor makelaars om te starten met bloggen

Een blog is als een virtueel dagboek: ideaal om je teksten, foto’s en video’s eenvoudig te delen. Net zoals een papieren dagboek staat een blog vooral bekend om zijn persoonlijke en specialistische karakter. Geen wonder dat eind jaren negentig de blogs van schrijfgrage individuen als paddestoelen uit de virtuele grond schieten. Al enige tijd lijken bedrijven ook het bloggen te omarmen. De vraag is: moeten vastgoedmakelaars aan die trend meedoen? Daarop bestaat eigenlijk maar één antwoord. Ja! Hier zeven redenen waarom.

1. Je toont je vastgoedexpertise

Als ik een huis koop, zoek ik een betrouwbare vastgoedmakelaar die het antwoord heeft op al mijn vragen. Logisch. Niemand wil toch een slecht geïnformeerde makelaar als het gaat om zo’n grote transactie? Bloggen is de perfecte manier om je expertise als makelaar te delen en het vertrouwen van je klanten te winnen. Met blogartikelen die vragen beantwoorden, help je klanten namelijk een stap verder in hun customer journey. En een stap dichter bij jouw kantoor.

2. Je wordt een lokale specialist

Wat is de overtreffende trap van een vastgoedspecialist? Een vastgoedspecialist die de omgeving, waarin ik wil wonen, op zijn duimpje kent. Zo’n goed geïnformeerde lokale vastgoedmakelaar is heel belangrijk. Want als ik naar een nieuw adres verhuis, wil ik graag alles weten over de plek waar ik de komende jaren ga wonen. Het liefst vanuit mijn luie stoel. Bundel dus al je kennis over een stad, dorp of wijk in een blogartikel. En maak van jouw kantoor een échte lokale specialist.

3. Je vergroot je zichtbaarheid

Of je nu wil of niet. Je potentiële klanten brengen uren per dag door op internet. Ook als ze op zoek zijn naar een nieuw thuis. Door serieus een blog te onderhouden, vergroot je de zichtbaarheid van jouw vastgoedkantoor. Ten eerste omdat elk blogartikel weer een extra pagina is die potentiële leads kunnen vinden in de zoekmachines. Ten tweede omdat Google je website een hogere positie geeft in de zoekresultaten als je waardevolle content deelt. Een win-winsituatie dus.

4. Je leert bij

De vastgoedwereld staat nooit stil. De wetgeving verandert, nieuwe vastgoedprojecten ontstaan en de behoeften van klanten fluctueren constant. Als vastgoedkantoor is het dan ook belangrijk om voortdurend op de hoogte te blijven van alles. En bij te leren. Hoe je dat het beste doet? Door je te verdiepen in de stof én je opgedane kennis zo veel mogelijk te delen. Een blog is in dat geval een ideale tool. Je voegt waarde toe aan je vastgoedkantoor en helpt tegelijk je potentiële klanten.

5. Je moedigt interactie aan

Een anonieme websitebezoeker zet je meestal niet direct om naar een betalende klant. Logisch, want klanten gaan niet graag over één nacht ijs. Zet daarom, als tussenstap, in op het converteren van bezoekers naar leads. Hoe? Door de interactie aan te gaan. Prikkel de interesse van je bezoekers met blogartikelen en stel een vraag aan het eind van elk artikel. Verleid je bezoekers zo tot interactie en haal ze uit de anonimiteit. Dat kan met een contactformulier of een antwoordfunctie bij je blog.

6. Je volgt je leads op

Met een blog kan je er ook voor zorgen dat het contact met je leads niet verwatert. Hoe? Door je leads regelmatig informatie aan te bieden die ze écht relevant vinden. Gebruik je blogartikelen bijvoorbeeld voor een op maat gemaakte nieuwsbrief. Als ik mijn woonwensen voor een koophuis achterlaat op een Blijf op de hoogte-pagina, ben ik namelijk ook geïnteresseerd in tips om mijn droomhuis te vinden. Content die je prima kan delen via een persoonlijke nieuwsbrief. En het voordeel is, je kan het het hele mailingproces automatiseren. Handig.

7. Je boost je sociale media

Veel kantoren gebruiken de sociale media om hun vastgoedaanbod te promoten. Heel logisch én verstandig. Maar om bijvoorbeeld je Facebook-pagina interessant te houden voor (nieuwe) volgers, moet je meer doen. Je moet op regelmatige basis waardevolle content aanbieden. En dat kan door je blogartikelen te delen. Zo houd je de aandacht van je oude én nieuwe klanten vast en boost je de waarde van jouw Facebook-pagina.

Conclusie

Een blog heeft heel veel voordelen. Maar het vereist wel, op regelmatige basis, tijd en energie om waardevolle artikelen aan te bieden. Bekijk daarom of jouw vastgoedkantoor de capaciteit heeft om daarin te investeren. Want met bloggen geldt ook: als je eraan begint, dan moet je het goed doen.

Hulp of meer info nodig?

Vind je dit artikel interessant en heeft het je vastgoedkantoor geholpen? Dat is fijn, vergeet het artikel zeker niet te delen in je netwerk.

Wil je graag meer informatie over bloggen? Neem contact met ons op via 03 216 57 30 of hello@ento.be. We helpen je graag verder.

Deel het artikel in je netwerk