7 manieren hoe jouw vastgoedkantoor véél online leads binnenhaalt

Mensen gaan niet over een nacht ijs bij de aan- of verkoop van een huis. Stapje voor stapje doorlopen ze een, om in duur marketingjargon te spreken, customer journey. Vastgoedkantoren hebben binnen dit proces, helaas, een beperkte controle over het gedrag van potentiële klanten. Vooral online. Dat maakt het dus moeilijk om leads binnen te halen. In dit artikel geef ik je zeven oplossingen die je vastgoedkantoor helpen om toch héél effectief leads aan te trekken.

Wat is een lead?

Voordat we enthousiast op online leads gaan jagen voor je kantoor, beginnen we eerst even bij de basis. Want wat is nu een online lead? Een lead is een spoor dat leidt naar een potentiële klant. Sommige van deze sporen lopen dood. En sommige resulteren in tevreden klanten die een huis bij je vastgoedkantoor kopen of verkopen. Maar waaruit bestaat zo’n spoor? Simpel. Dat kan een e-mailadres zijn die een websitebezoeker achterlaat, een afspraakverzoek voor een waardeschatting, een terugbelafspraak, een abonnement op je nieuwsbrief, … Kortom: verschillende contactmomenten die een websitebezoeker uit de anonimiteit haalt.

Inbound marketing

Online leads binnenhalen is niet eenvoudig. Je bezoekers zijn namelijk anoniem, je kent hun behoeften niet en de interactie met ze aangaan is ook een uitdaging. Gelukkig geeft inbound marketing de vastgoedmakelaars genoeg houvast om toch op zoek te gaan naar kwalitatieve leads. Hoe? Door je éérst te richten op het aanbieden van waardevolle content. En die vervolgens slim te delen.

1. Nieuwsbrief

Heeft jouw vastgoedonderneming een nieuwsbrief? Ja? Goed bezig. Nee? Een gemiste kans! Een nieuwsbrief is een hele effectieve tool om online leads richting je vastgoedwebsite te trekken. Maak het aanmelden voor je nieuwbrief zo gemakkelijk mogelijk. En plaats een abonneerknop op elke positie die logisch is. Zo bind je een oprecht geïnteresseerd publiek aan jouw kantoor. En heb je een krachtig communicatiekanaal waarmee je klanten direct bereikt. Let wel op: maak van je nieuwbrief géén commerciële flyer. Deel ook je vastgoedexpertise met de lezers.

2. Blog

Een blog is een van de beste manieren om kwalitatieve leads aan te trekken. Logisch. Want er kleven héél veel voordelen aan. Ook voor jouw kantoor. Zorg er wel voor dat je blog geoptimaliseerd is voor het binnenhalen van leads. Want een opvallende abonneerknop voor je nieuwbrief én je vastgoedaanbod in de paginamarge, gaan je heel veel helpen bij het binnenhalen van leads. Hier geldt ook: wees spaarzaam met de commerciële teksten en richt je op content die je publiek oprecht interessant vindt.

3. Facebook

Veel vastgoedmakelaars zijn een kei in offline marketing. Het sociale mediagebruik, daarentegen, kan vaak (nog) beter. Een gemiste kans. Want een kanaal zoals Facebook is heel nuttig op het gebied van vastgoedmarketing. Mits je die op de juiste manier gebruikt. Richt je op het publiek binnen een straal van vijftig kilometer rond jouw vastgoedkantoor. En deel constant waardevolle content: niet alleen de panden die bij je kantoor te koop staan, maar óók je vastgoedexpertise.

4. LinkedIn

Zit het wel snor met de Facebook-pagina van jouw vastgoedkantoor? Misschien is het dan tijd om LinkedIn een kans te geven. Het is de ideale plek om niet alleen je collega’s, maar ook vastgoedinvesteerders, ondernemers én particulieren te ontmoeten. Deel hier je blogartikelen, online magazine en andere relevante informatie. Doe dit vooral consistent. Want zo laat je zien dat jouw kantoor constant bezig is met vastgoed en straal je de expertise uit waar potentiële leads op zoek naar zijn.

5. Betaalde advertenties

Van alle technologische marketingsnufjes is het pay-per-clicksysteem (PPC) toch wel het meest vernuft. PPC is een kostenefficiënte methode waarbij je pas betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt. Een van de meest effectieve vormen van PPC-reclame is de inzet van advertenties in het zoek- en displaynetwerk van Google; meer info over de voordelen van adverteren in het zoeknetwerk van Google (SEA) vind je hier. Daar kan je tekst- en banneradvertenties plaatsen in de organische zoekresultaten én op alle partnerwebsites van de zoekmachine. Ook kan je de advertenties heel goed targeten op het publiek dat je aanbod interessant vindt. Handig, want zo weet je zeker dat je waardevolle leads binnenhaalt.

6. Vastgoedportalen

Vastgoedportalen zoals Immoweb, Vlan, Hebbes, Logic Immo én het onlangs door makelaars opgerichte Immoscoop trekken heel veel bezoekers aan. Samen vormen ze dan ook een goudmijn die volzit met waardevolle vastgoedleads voor jouw kantoor. Plaats je eigendommen op de portalen die je interessant vindt en zorg voor advertenties op maat. Zo verhoog je heel eenvoudig de zichtbaarheid van je kantoor, bij een publiek dat oprecht geïnteresseerd is in vastgoed. Vergeet ook niet aan het einde van het jaar de resultaten te evalueren. Welke portalen leveren de meeste leads? En nog belangrijker: Uit welke kanalen komen relatief het meeste aantal verkopen/verhuringen?

7. Branding

Jouw vastgoedkantoor, en alles wat daarmee te maken heeft, vertegenwoordigt een merk; of zoals de marketing-goeroes zeggen: een brand. Zie branding als de ervaring die je mensen probeert te geven bij je merk. Heel belangrijk om over na te denken. Want als villamakelaar uit Brasschaat wil je een andere ervaring bieden dan een Antwerpse stadsmakelaar. Denk na over je boodschap en laat die offline én online terugkomen. Het liefst tot in de kleinste details. In je huisstijl, vastgoedaanbod, interactie met de klant, nieuwsbrief, blog, en ga zo maar verder. Dat is uiteindelijk wat ervoor gaat zorgen dat mensen weten en begrijpen wie je bent en waar jouw kantoor voor staat.

Conclusie

Is het eenvoudig om waardevolle leads aan te trekken? Nee, zeker niet. De concurrentie is hevig en het gedrag van je potentiële klanten is wispelturig. Maar dat betekent niet dat je stil moet zitten. Investeer in bovenstaande tools en wees consistent in het gebruik ervan. Zo vergroot je op de lange termijn de kans op een constante stroom van waardevolle leads.

Hulp of meer info nodig?

Vind je dit artikel interessant en heeft het je vastgoedkantoor geholpen? Dat is fijn, vergeet het artikel niet te delen in je netwerk.

Wil je graag meer informatie over het aantrekken van leads? Neem contact met ons op via 03 216 57 30 of hello@ento.be. We helpen je graag verder.

Deel het artikel in je netwerk