De voor- en nadelen van Facebook Business Manager voor vastgoedmakelaars

‘Werk en privé moet je gescheiden houden.’ Het klinkt als een huizenhoog cliché, maar het is een waarheid als een koe. Toch blijkt het goed bedoelde advies vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker voor vastgoedkantoren die aan sociale media doen. Want stel, je bent makelaar en actief op Facebook. Grote kans dat je naast een persoonlijk profiel ook nog de pagina van je vastgoedkantoor (mede) runt. En die twee werelden bewegen heel eenvoudig door elkaar. Om daar een einde aan te maken, ontwikkelde Facebook de Business Manager (lees: bedrijfsmanager).

Wat is Facebook Business Manager

De Business Manager is een gratis tool waarmee je bedrijfspagina’s en -advertenties op één locatie managet, in een aparte omgeving van je persoonlijke Facebook feed. Een handige manier dus om business and pleasure van elkaar te scheiden.

Facebook-FB-business_bedrijfsmanager-structuur

Inloggen in het bedrijfsmanager-account doe je via je Facebook-profiel. Maar dat hoeft niet per se je privé-account te zijn. Je kan ook een apart werkprofiel aanmaken, gekoppeld aan je zakelijke e-mailadres.

Wat zijn de voordelen?

1. Je houdt werk en privé gescheiden

Dagelijks zien we een bonte verzameling van posts voorbijkomen op ons persoonlijke Facebook-profiel. Kattenfilmpjes, politiek getinte epistels en Candy Crush-uitnodigingen. Je herkent het waarschijnlijk wel. Leuk als tijdverdrijf, maar tijdens kantooruren biedt het niet echt een meerwaarde. Sterker nog: dan leiden posts van je vrienden vooral af.

Gelukkig bundel je met een bedrijfsmanager alle werkgerelateerde Facebook-taken in een aparte omgeving. Zonder dat een schattige kitten de kans krijgt je aandacht weg te kapen. Hoe je de omgeving van je bedrijfsmanager herkent? Simpel, aan de donkergrijze balk bovenaan je pagina.

Facebook business manager grijze balk

2. Je kan paginarollen en advertenties beheren op één plek

Hoe is de rolverdeling binnen je vastgoedkantoor als het gaat om Facebook? Plaatsen alle collega’s berichten op de bedrijfspagina of regelt één iemand dat? Wie lanceert de Facebook-advertenties? En wie neemt de campagneanalyses op zich?

Met de Business Manager verdeel je eenvoudig alle rollen en taken over het team, zonder dat je eerst vrienden met elkaar moet worden. Ga naar het tabblad Personen. Hier kan je per individu het toegangsniveau instellen dat past bij elke functie, voor meerdere pagina’s tegelijk. En zodra iemand je vastgoedkantoor verlaat, kan je met een klik zijn rechten weer aanpassen.

3. Je kan al je advertentieresultaten bekijken

Liken, sharen en commenten waren jarenlang dé buzz words in het sociale medialandschap. Maar deze trend vonden wij – samen met veel andere marketeers – altijd een tikkeltje vreemd. Want ja, wie hecht er nu waarde aan deze zogenaamde vanity metrics? Een post of advertentie met veel likes zegt toch weinig over de betrokkenheid van je publiek?

Het probleem is dat de betekenisvolle statistieken voor veel Facebook-adverteerders verstopt zitten. Waar? Je raadt het al, in je bedrijfsmanager-account. Het aantal websiteconversies (bijv. ingevulde contactformulieren op je website) en klikken op uitgaande links, en de kost-per-klik zijn slechts een handjevol goede voorbeelden. Gelukkig krijg je via je bedrijfsmanager eenvoudig inzicht in al die advertentieresultaten.

Een tip: kijk ook zeker naar de Relevantiescore die je advertenties krijgen. Hoe hoger de score (1-10), hoe relevanter het bereikte advertentiepubliek en – niet onbelangrijk – hoe lager de kost per klik.

4. Je kan de preview-tekst van je Facebook post bewerken

Post jij ook wel eens een pand op je Facebook-pagina? Je doet dat eenvoudig door een link van het pand toe te voegen in het tekstvenster van je bedrijfspagina. Vervolgens toont Facebook automatisch – mits je websitebouwer alles correct instelde – een preview, bestaande uit een afbeelding van het pand met een korte tekst daaronder. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

FB-post

Maar stel nu dat je een foutje in de preview-tekst ziet, bijvoorbeeld met een vraagprijs die niet langer correct is. Vóór juni 2017 was dat geen probleem. Je klikte gewoon op de tekst, voerde de wijziging door en sloeg die op.

Tegenwoordig gaat dat niet meer zo makkelijk, tenminste niet voor iedereen. De reden voor het ontbreken van deze functie is een lang verhaal. In het kort komt het erop neer dat Facebook wil voorkomen dat websites fake news verspreiden via het sociale mediakanaal. Een mooi streven natuurlijk, maar het brengt je vastgoedkantoor wel in een lastig parket. Want ja, je kan toch geen pand op Facebook promoten met een foute vraagprijs?

Gelukkig is er een oplossing dankzij de bedrijfsmanager van Facebook. Hier kan je namelijk je website verifiëren waardoor je het recht krijgt om weer wijzigingen aan te brengen in het preview-venster. Een groot voordeel dus.

Wat zijn de nadelen?

1. Je moet tijd investeren om over te stappen

Tijd is een van de kostbaarste bezittingen in het leven, ook als vastgoedmakelaar. Van ’s ochtends tot ’s avonds laat ben je onderweg, naar bezichtigingen, notarissen of projectontwikkelaars. En dat terwijl er op kantoor ook nog een administratieve waslijst voor je klaarligt. Op zulke dagen zal het instellen van je bedrijfsmanager als een last aanvoelen. Vooral als het voor jou de eerste keer is dat je dat moet doen.

Je bedrijfsmanager-account aanmaken, je bedrijfspagina(‘s) toevoegen, je advertentie-account koppelen en je teamleden uitnodigen. Reken toch al snel op een uur navigeren door alle Facebook-instellingen. Maar een voordeel: zodra alles juist staat, helpt Facebook je op de lange termijn efficiënter werken.

2. Je kan regelmatig aanpassingen verwachten

Mark Zuckerberg en z’n kompanen lanceerde de bedrijfsmanager al in 2015. En waarschijnlijk gebeurde dat onder lichte tijdsdruk. Sindsdien zagen we de tool namelijk een flinke metamorfose doormaken. Een nieuw design, extra filters, meer advertentiestatistieken. Al die nieuwigheden rolde Facebook geleidelijk uit. Het gevolg? We moesten vaak onze werkwijze in de bedrijfsmanager bijsturen.

We kunnen ons voorstellen dat je daar als vastgoedmakelaar niet altijd tijd in wil investeren. Gelukkig vonden de meest recente grote wijzigingen plaats in september 2017. Dat is – op het moment van schrijven – zeven maanden geleden. Het lijkt er dus op dat de belangrijkste renovatieplannen inmiddels zijn doorgevoerd. Tenminste, zolang Mark het niet weer op z’n heupen krijgt.

3. Je zal regelmatig informatie moeten inwinnen

Als je de eerste keer je bedrijfsmanager-account opent, voelt dat misschien overweldigend aan. Al die functies, statistieken en tabbladen, wat is nu echt belangrijk voor jouw vastgoedkantoor? En als je een pand uit je portefeuille wil promoten op Facebook, hoe pak je dat aan?
Ondanks dat er online veel hulpartikelen staan – van Facebook, bloggers of bedrijven – kan het zijn dat je niet altijd het antwoord vindt op je vraag. Want misschien zijn die goed bedoelde tips alweer achterhaald, doordat de bedrijfsmanager volledig is omgegooid. Of houden ze geen rekening met de specifieke situatie in je sector. Dit kan frustraties opwekken als gebruiker. Als oplossing kan je zelf op onderzoek uitgaan, via trial and error. Maar je kan ook advies vragen bij een derde partij, die ervaring heeft met Facebook-marketing.

Conclusie

Sinds de lancering van de Facebook Business Manager heeft de tool veel obstakels moeten overwinnen. Een verbeterde gebruiksvriendelijkheid, meer functionaliteiten en minder technische errors. De ontwikkelingen die wij zien, zijn vooral positief. Toch snappen we dat de overstap voor sommige vastgoedmakelaars wel even wennen is. Maar zodra je de eerste drempels hebt genomen, eventueel met hulp van een derde partij, weten we zeker dat je efficiënter werkt met de bedrijfsmanager.

Hulp of meer info nodig?

Vind je dit artikel interessant en heeft het je vastgoedkantoor geholpen? Deel het het artikel gerust in je eigen netwerk.

Wil je graag meer informatie over Facebook voor vastgoedmakelaars? Neem contact met ons op via 03 216 57 30 of hello@ento.be. We helpen je graag verder.

Deel het artikel in je netwerk