Boost je vastgoed business met Google Analytics

Fun fact alert. Wist je dat Moeder Aarde nu meer dan 3,8 miljard internetgebruikers telt? Om het even in perspectief te zetten: in 2000 waren dat er nog maar 400 miljoen. Dat is een stijging van 850 procent! Geen wonder dat economen de impact van het internet vergelijken met de industriële revolutie.

Ook op vlak van vastgoedmarketing is er veel veranderd. Zo kon je als makelaar je voor het world wide web-tijdperk weinig doen om je publiciteitsinspanningen te meten. Je kon een advertentie in de lokale krant plaatsen en daarna het aantal binnengekomen telefoontjes noteren. Of een opendeurdag organiseren en dan de koppen tellen. Zo zag de gemiddelde marketinganalyse in de immowereld er uit.

Gelukkig zijn de tijden veranderd en zit je als moderne makelaar tegenwoordig op een schat aan online data. Je hoeft die alleen nog maar te ontcijferen.

Google Analytics voor vastgoed internetgebruikers

Vooraleer een potentiële klant langskomt op kantoor heeft die zich al goed laten informeren. Op internet, vanuit z’n luie zetel. In het huidige vastgoedlandschap functioneert je eigen website daardoor als een etalage: mensen komen langs voor foto’s en plattegronden van huizen, en ze willen zien of je professionaliteit uitstraalt. Maar hoe zorg je ervoor dat je vastgoedwebsite een constante meerwaarde vormt voor je kantoor?

Ons advies: duik in de data van Google Analytics en neem op basis daarvan je marketingbeslissingen.

Wat is Google Analytics

Met Google Analytics meet je de prestaties van je vastgoedwebsite én je marketingcampagnes. Wil je weten hoeveel mensen Immoscoop, Immoweb en Hebbes naar je doorsturen? Google Analytics vertelt het je. En dat is nog maar het begin.

Zodra je de gratis tool installeert op je website zie je ook:

  • Hoe je sociale media presteren
  • Welke pagina’s (en vastgoedpanden) het meeste traffic genereren
  • Hoeveel leads je campagnes opleveren
  • Hoe je bezoekers zich online gedragen

Met bovenstaande kennis kan je je vastgoedwebsite – en dus ook je marketingstrategie – optimaliseren. Maar Google Analytics biedt nog veel meer informatie; zoveel dat het soms een beetje overweldigend kan aanvoelen.

Welke data zijn echt relevant voor mijn vastgoedkantoor? Waarom zijn die relevant? En nog belangrijker: waar vind ik die in Google Analytics? Het zijn logische vragen die veel makelaars zichzelf stellen. Tijd dus voor wat opheldering.

Selecteer een periode

Voordat we overgaan tot de statistieken, nog even een belangrijke mededeling: kies eerst de periode waarover je data wil verzamelen. Dat doe je in de kalender rechtsboven.

Zo kan je de data in de juiste context zien. Als je wil, kan je ook meteen een extra periode als referentiepunt kiezen (bijvoorbeeld maand X, vergelijken met maand Y).

kalender gebruiken om periode in Google Analytics te selecteren

1. Gebruikers

Laten we beginnen bij het begin. Hoeveel gebruikers genereert je website per week, maand of jaar? En zijn dat er meer of minder dan je referentiepunt?

Het aantal gebruikers telt alle bezoekers die minstens één keer in de gekozen periode op je website zijn geweest. Een handige statistiek waarmee je – grofweg – kan zien of je business op internet groeit, daalt of stabiel blijft.

Waar?

NL: Doelgroep -> Overzicht
EN: Audience -> Overview

2. Kanalen onderverdeeld per aantal gebruikers

Het aantal gebruikers geeft je een globaal beeld van hoe je website presteert, maar het laat niet zien waar al die bezoekers vandaan komen. Om dat te weten moet je naar het onderdeel Kanalen.

Hier splitst Google Analytics de digitale herkomst op van al je bezoekers. In de tabel vind je verschillende statistieken, maar we raden je aan om in het begin alleen naar de Gebruikers-kolom te kijken. Hier zie je in een oogopslag de verdeling van het aantal bezoekers per kanaal.

Onderstaande kanalen tref je mogelijk aan:

  • Organic Search: verkeer via niet-betaalde zoekresultaten in Google
  • Paid Search: verkeer via betaalde zoekresultaten in Google (AdWords)
  • Display: verkeer via banners (AdWords of DoubleClick)
  • Direct: verkeer dat direct zocht op de URL van je website in de zoekbalk
  • Referral: verkeer via een externe website/link
  • Social: verkeer via sociale mediakanalen (Facebook, Twitter, LinkedIn, …)
  • (Other): overig verkeer (nieuwsbrief, Immoscoop of online campagnes)

Stel dat Facebook voor 25 procent van je maandelijkse aantal gebruikers zorgt. Dat houdt in dat je Facebook-strategie een groot deel van je websiteverkeer levert. Goed nieuws. Toch betekent dat niet dat je de andere kanalen moet laten versloffen.

De kunst is dat je bezoekers aantrekt vanuit verschillende digitale hoeken, want zo raak je niet afhankelijk van slechts een of twee media. En is je vastgoedkantoor minder kwetsbaar als, onverhoopt, een kanaal terug- of wegvalt.

Waar?

NL: Acquisitie -> Alle verkeer -> Kanalen
EN: Acquisition -> All Traffic -> Channels

3. Kanalen onderverdeeld per conversies

Elk vastgoedkantoor leeft van zijn leads. Want elke makelaar weet: zonder leads, geen business. Gelukkig kan je je prestaties op dat gebied eenvoudig meten. Met dank aan je website, die veel online contactaanvragen binnenhaalt.

In marketingtaal noemen we zo’n moment – het omzetten van een anonieme bezoeker naar een lead – ook wel een conversie. Het doel is dat je je vastgoedwebsite en campagnes hierop afstemt. Welk kanaal levert de meeste conversies op? Geeft een bepaald kanaal bovengemiddeld veel schattingsaanvragen? Wat is de invloed van een budgetverhoging bij AdWords op het aantal conversies? Dit zijn de vragen die je moet stellen. En Google Analytics geeft je de antwoorden.

Let wel op: een conversie wordt niet standaard gemeten, die moet jij of je webmaster eerst instellen.

Waar?

NL: Acquisitie -> Alle verkeer -> Kanalen
EN: Acquisition -> All Traffic -> Channels

4. Gemiddelde tijd op pagina en bouncepercentage per pagina

Het gaat niet alleen om de kwantiteit van bezoekers, ook de kwaliteit telt. Gelukkig kan je voor het meten van dat laatste terugvallen op twee handige statistieken: de Gemiddelde tijd op pagina en het Bouncepercentage. De eerste spreekt voor zich: hoe lang blijft een bezoeker op een van je webpagina’s. Een relatief lange gemiddelde sessieduur betekent vaak dat je bezoeker serieus geïnteresseerd is.

De tweede statistiek is iets minder vanzelfsprekend, maar is niet minder belangrijk. De bouncerate staat voor het percentage bezoekers dat na het openen van één pagina je website direct weer verlaat zonder enige interactie. Je wil dat dit getal zo laag mogelijk is (60 procent is gemiddeld, onder de 40 procent is goed).

Maar je moet wel de data in de juiste context zien. Pagina’s hebben vaak namelijk een verschillende functie. Het bouncepercentage van een contactpagina ligt bijvoorbeeld vaak hoger dan een blogpagina. Waarom? Omdat bezoekers na het invullen van een formulier vaak je website verlaten.

Waar?

NL: Gedrag -> Site-content -> Alle pagina’s
EN: Behavior -> Site Content -> All Pages

5. Uitstappagina’s

Het lijkt misschien ideaal dat een gemiddelde bezoeker meer dan een half uur op je website doorbrengt. Maar schijn kan bedriegen. Zeker als die bezoeker geen contactformulier invult en zich ook niet aanmeldt voor je nieuwsbrief. Ga daarom eens naar de Uitstappagina’s in je Google Analytics account. Hier vind je alle data over pagina’s die je bezoekers als laatste bezochten, voordat ze je website verlieten.

Het hele idee van een vastgoedwebsite is dat mensen het eigendom vinden dat hen zó interesseert dat ze overgaan tot actie om contact met je op te nemen. Verlaten bezoekers je website vaak onverrichter zake via een of twee pagina’s? Dan verdienen die misschien wel een virtuele opfrissing.

Benadruk de toegevoegde waarde van je kantoor, voeg knoppen toe of deel het verhaal van tevreden klanten. Het zijn slechts een paar aanpassingen die je statistieken omhoog kunnen stuwen.

Waar?

NL: Gedrag -> Site-content -> Uitstappagina’s
EN: Behavior -> Site Content -> Exit Pages

6. Bestemmingpagina’s

Naast de Uitstappagina’s mogen we je Bestemmingspagina’s ook niet vergeten. Via deze pagina’s komen je bezoekers namelijk op je website terecht. Hoe meer bestemmingspagina’s, hoe groter de kans op mooie conversiecijfers. Al betekent dat niet dat je een slecht presterende bestemmingspagina altijd moet sparen. Zeker als die zelfs na een flinke renovatie nog ondermaatse resultaten geeft.

Bekijk dit rapport elke maand en je weet direct welke pagina’s je moet behouden, aanpassen of verwijderen.

Waar?

NL: Gedrag -> Site-content -> Bestemmingspagina’s
EN: Behavior -> Site Content -> Landing Pages

7. Locaties

Tenzij je internationaal opereert, woont het doelpubliek van je vastgoedkantoor in België. Wellicht is je markt zelfs afgebakend rond een of meerdere plaatsen in het land. Klik daarom bij het Locaties-rapport op het icoontje van de Belgische vlag. Vervolgens zie je de plaatsen waarvandaan bezoekers je website bezochten.

Houd de voor jou belangrijke regio(‘s) in je achterhoofd als je je website optimaliseert. Komen de belangrijke gemeentenamen voldoende terug op je website? En hoe zit het met andere zoektermen die je lokale markt beschrijven, zoals postcodes en wijken in de buurt? Dit zijn de keywords die potentiële kopers, verkopers, huurders en investeerders gebruiken als ze een vastgoedmakelaar zoeken.

Een exclusieve focus op brede zoekwoorden zoals Appartement te koop, Woningen te huur en Nieuwbouw levert je misschien een hoge Google-notering op bij die zoekopdrachten. Maar het zorgt ook voor een minder betrokken publiek. Onderzoek daarom welke zoekwoorden voor je lokale vastgoedmarkt relevant zijn en laat die terugkomen op je website. Grote kans dat het merendeel van je verkeer, als gevolg daarvan, nog interessanter is.

Waar?

NL: Doelgroep -> Geo -> Locatie
EN: Audience -> Geo -> Location

8. Leeftijd en geslacht

Focust je vastgoedkantoor zich op een bepaalde nichemarkt? Verhuur je vooral studentenkamers of serviceflatappartementen? Of zijn de babyboomers in je regio oververtegenwoordigd? Bekijk dan in Google Analytics of je vastgoedwebsite dit doelpubliek ook daadwerkelijk aantrekt. En check via welke kanalen ze daar gekomen zijn (Google, Facebook, portaalwebsites, …).

Ook hier geldt dat Google Analytics deze statistieken niet automatisch meet. Die moet jij of je webmaster eerst instellen.

Waar?

NL: Doelgroep -> Demografie -> Leeftijd/Geslacht
EN: Audience -> Demographics -> Age/Gender

9. Apparaten

Een website die zich moeiteloos aanpast naar alle schermformaten (responsive webdesign) wordt steeds belangrijker. En de reden daarvoor is logisch: we gebruiken steeds vaker een mobiele telefoon of tablet om te surfen op internet. Veel meer dan tien jaar geleden.

Kijk maar naar het Apparaten-rapport van Google Analytics. Hoe kleiner het aandeel van traditionele desktopgebruikers, hoe belangrijker het is dat je website geoptimaliseerd is voor de kleine schermen. Je wil je potentiële leads toch niet irriteren?

Waar?

NL: Doelgroep -> Mobiel -> Apparaten
EN: Audience -> Mobile -> Devices

Conclusie

De allereerste keer dat je door de rapporten van Google Analytics scrolt, denk je misschien: waar begin ik in hemelsnaam? Maar met bovenstaande tips in je rugzak ben je goed op weg. Deze rapporten vormen namelijk een overzichtelijke snapshot van je online prestaties. Controleer ze regelmatig, bijvoorbeeld elke week of maand. En je zal zien dat je met de tijd een beter beeld krijgt van je bezoekers, campagnes en de kwaliteit van je website.

Hulp of meer info nodig?

Vind je dit artikel interessant en heeft het je vastgoedkantoor geholpen? Doe ons een héél groot plezier en deel het het artikel in je eigen netwerk.

Wil je graag meer informatie over Google Analytics? Neem contact met ons op via 03 216 57 30 of hello@ento.be. We helpen je graag verder.

Deel het artikel in je netwerk