Adverteren op je eigen merknaam in Google. Onnodig? Of broodnodig?

Je hebt het vast weleens gedaan: googlen op de naam van je vastgoedkantoor. Gewoon, om te kijken hoe jouw merknaam presteert in de organische resultaten. De kans is groot dat je website goed scoort. Maar heb je ook al aan de gesponsorde resultaten gedacht bij diezelfde zoekopdracht? Het lijkt gek. Waarom zou je betalen voor een advertentie als je toch al de eerste positie inneemt in de natuurlijke zoekresultaten? In dit artikel vertel ik waarom adverteren op je eigen merknaam verplichte kost is voor elke makelaar.

Eerst een kleine AdWords-opfriscursus

Elke adverteerder vecht in de Google-zoekmachine voor een mooie positie bij de belangrijke zoektermen; ook wel search engine advertising (SEA) genoemdEen potentiële klant die bijvoorbeeld een nieuwbouwappartement in Antwerpen wil kopen, zoekt met termen zoals: nieuwbouwappartement kopen antwerpen. Heb jij een geschikt appartement in de verkoop? Koppel dan in Google AdWords je advertentie aan die zoektermen en bepaal wat je maximaal wil betalen per advertentieklik. Google bepaalt dan je advertentiepositie en maakt die zichtbaar, ten opzichte van de concurrentie.

Waarom bieden op zoektermen rond je merknaam?

Naast de typische zoekwoorden zoals appartement te koop, is de merknaam van jouw kantoor natuurlijk ook een zoekterm. En ondanks dat je met je website al in de niet-betalende resultaten van Google scoort, met dank aan de tijd die je stopte in zoekmachineoptimalisatie (SEO), valt het aan te raden om ook te adverteren rond je merknaam in de zoekmachine. Waarom? Hier een paar redenen.

Verzeker je tegen de concurrent

Hoe je ook denkt over het bieden op andermans bedrijfsnaam doet er niet toe. Er zijn altijd bedrijven die bieden op populaire merknamen. Hoe groter het makelaarskantoor hoe vaker ze er het slachtoffer van worden. Laat je dus niet foppen en bied ook op je eigen naam: het is een goedkope verzekeringspremie.

De eerste positie

Veertig procent van de Google-gebruikers weet niet dat de bovenste resultaten vaak advertenties zijn; de surfers klikken instinctief op die eerste paar links. Daar komt bij dat Google in 2016 is overgeschakeld van twee naar vier advertentieposities bóven de organische resultaten (soms komt daar zelfs nog een Google Maps-kaart bij). Je natuurlijke resultaten worden daardoor nog verder naar beneden geduwd en, in sommige gevallen, verstopt onder de vouw. Het is geen verassing dat we bij onze klanten, door die verandering, een flinke daling zien in het gewone organische verkeer. Het belang van adverteren in het algemeen én op je merknaam neemt daarom toe.

Bekende vastgoedtermen in je merknaam?

Enorm veel makelaars hebben bekende termen zoals immo en vastgoed verwerkt in hun bedrijfsnaam. Begrijpelijk, maar het heeft wel gevolgen. Andere makelaars en portaalwebsites bieden namelijk regelmatig op brede zoekwoorden zoals immo brussel of immo makelaar. Het resultaat? Stel dat jouw kantoor Immo Janssen of Peeters Vastgoed heet, en een geïnteresseerde klant googelt op je merknaam. De kans bestaat dat een andere makelaar of vastgoedportaal onbewust, of niet, de eerste advertentiepositie wegsnoept bij Google. En een potentiële klant voor je neus wegkaapt.

Het oog wil ook wat

Een merknaamadvertentie is niet alleen winstgevend. Het staat ook nog eens heel mooi en professioneel. Door te adverteren op je eigen bedrijfsnaam én de eerste organische plek in te nemen, claim je namelijk alles boven de vouw. Geen wonder dat grote merken zoals Gucci, Adidas en Porsche, áltijd adverteren op hun eigen naam.

adidas google merknaamadvertentie branding

Een advertentie op maat

In vergelijking met de organische resultaten, geeft een merknaamadvertentie je veel meer mogelijkheden. Qua presentatie én functionaliteit. Je hoeft je namelijk niet alleen te beperken tot een titel en beschrijvende tekst. Wil je graag je schattingsaanvragen stimuleren, je nieuwbouwaanbod in de kijker zetten, of je telefoonnummer een prominente plek geven? Gebruik AdWords-highlights en leid je bezoeker naar specifieke pagina’s.

de boer partners google merknaamadvertentie branding

Voor de kosten moet je het niet laten

Adverteren op de zoekpagina van Google gebeurt op basis van een pay-per-clicksysteem: je betaalt voor elke klik op je advertentie. De kostprijs van die klik is afhankelijk van de populariteit van het door jou gekozen zoekwoord. Maar ook de kwaliteit en relevantie van je advertentie en landingspagina spelen een rol. Een zoekopdracht op jouw merknaam (denk aan Immo Janssens) levert altijd een lage kostprijs per klik op. Geen concurrent kan, bij een zoekopdracht naar jouw bedrijfsnaam, namelijk een meer relevante advertentie en landingspagina aanbieden dan jijzelf. Zelfs als je populaire zoekwoorden als immo of vastgoed in je merknaam hebt, betaal je niet meer dan 2 tot 15 cent per klik. Héél schappelijk dus.

En hoe zit het met de opbrengsten?

Dat is duidelijk: die overstijgen de kosten. Uit ervaring weten we dat van de tien leads die een advertentie oplevert, er één daadwerkelijk geld oplevert. Stel dat we de gemiddelde opbrengst van deze ene persoon (na aftrek van alle kosten), op 1.000 euro schatten. Dan is elke conversie (lees: info- of bezoekaanvraag) voor jouw bedrijf 100 euro waard. En dat kan behoorlijk oplopen. Een van onze klanten haalt bijvoorbeeld binnen anderhalf jaar al méér dan 300 conversies binnen via alleen zijn Google-merknaamcampagne. Tel uit je winst.

Twijfel je nog?

Denk je nog altijd dat het onnodig is om te adverteren op zoektermen rond de naam van je eigen vastgoedkantoor? Bekijk dan het voorbeeld van een van onze klanten, die we voor het gemak Immo Peeters noemen. In een periode van drie maanden, noteerde Google AdWords 52 conversies voor de merknaamcampagne van Immo Peeters. Dat kostte iets meer dan 377 euro, voor een kost-per-klik van 0,12 cent.

Conversiepaden

Nu denk je misschien: de organische, gratis, Google-resultaten had die surfers toch ook binnen kunnen hengelen als ze zoeken op de naam van Immo Peeters? Niet helemaal. Om dat aan te tonen duiken we even in het Google Analytics-account van de makelaar. Meer specifiek: we bepalen welke kanalen bijdragen tot een conversie. Daarbij kijken we specifiek naar de conversiepaden waarbij de merknaamadvertenties (lees: branding-advertenties), ook hun steentje hebben bijgedragen.

conversiepaden google

Wat blijkt: het online gedrag, dat leidt tot een conversie, kan sterk variëren per bezoeker. Vastgoedklanten maken online een reis, langs verschillende kanalen, voordat ze contact opnemen met een makelaar. En bij die reis vervult een merknaamadvertentie ook twee verschillende rollen.

Afrondende functie

Ten eerste is er de afrondende functie. Bij veertig procent van de conversies vormt de merknaamadvertentie de laatste stap in de klantreis. Wat ik daarmee bedoel? Bezoekers komen éérst via externe pagina’s op de website van Immo Peeters. Vertrekken dan weer. En vullen uiteindelijk een contactformulier in, nádat ze op een branding-advertentie van het kantoor hebben geklikt. Het is door dit soort conversiepaden waardoor mensen twijfelen over de waarde van een brandingcampagne op AdWords. Want in plaats van die advertentie kan de bezoeker toch ook gewoon op een organisch resultaat klikken?

Ondersteunende functie

Maar dan is er nog de ondersteunende functie. Uit dezelfde gegevens blijkt dat bij zestig procent van de conversies een merknaamadvertentie níet het sluitstuk van een klantreis vormde. Hier stond de brandingadvertentie aan het begin of in het midden van het klantproces. En heeft het daadwerkelijk geholpen bij het omzetten van een anonieme bezoeker in een lead. Wat dat betekent? Dat zestig procent van de branding-conversies, dat zijn er bij Immo Peeters 31 van de 52 (met een totale waarde van 3100 euro), ruimschoots de kosten van 377 euro goedmaken.

Conclusie

Er zijn heel veel redenen om te adverteren op je eigen merknaam. Het ziet er mooi uit, je bent de concurrentie een stapje voor, de kosten zijn laag, én Google verplicht het je bijna. Maar daarnaast levert een merknaamadvertentie je ook gewoon enorm veel op. Uit onze data blijkt dat een merknaamadvertentie een belangrijk ingrediënt vormt voor een succesvolle leadwervingcampagne.

Hulp of interesse?

Vind je dit artikel interessant en heeft het je vastgoedkantoor geholpen? Dat is fijn, vergeet het artikel zeker niet te delen in je netwerk.

Wil je graag meer informatie over adverteren op Google? Neem contact met ons op via 03 216 57 30 of hello@ento.be. We helpen je graag verder.

Deel het artikel in je netwerk