5 redenen waarom een nieuwsbrief belangrijk is voor jouw vastgoedkantoor

Facebook, search engine advertising (SEA), bloggen, zoekmachineoptimalisatie… Er zijn veel manieren waarop vastgoedmakelaars en projectontwikkelaars hun kantoor én assortiment zichtbaar maken. Maar vaak vergeten ze een van de oudste én meest effectieve online tools: de nieuwsbrief. Is het jou ook even ontschoten waarom deze topper broodnodig is in je online marketingplan? Ik geef je 5 redenen waarom dat een gemiste kans is.

1. Nieuwsbrief = meer sales

Waarom een nieuwsbrief zo effectief is bij de verkoop van jouw handelswaar? Simpel. Als iemand zich aanmeldt voor je nieuwsbrief is dat een unieke kans. Niet alleen om het vastgoedaanbod van jouw kantoor onder de aandacht te brengen. Nee, je moedigt ontvangers ook aan om contact met je kantoor op te nemen. Mensen zijn namelijk niet vies van een flinke dosis impulsiviteit in het leven. Een goede incentive zoals een gratis waardebepaling of een simpele call-to-action (bijvoorbeeld een Bel nu-knop) wekt al snel de interesse op van potentiële klanten. En dan is de stap naar klandizie toch weer een stukje kleiner.

2. Houd het contact warm

Geen enkele klant komt uit de lucht vallen. Er valt altijd wel een customer journey te ontdekken. Als makelaar is het daarom belangrijk dat je het contact met nieuwe én voormalige klanten warm houdt. Een nieuwsbrief speelt daarin een belangrijke rol, omdat je er op een directe, persoonlijke én professionele manier mee kan communiceren. Kweek loyaliteit onder je doelgroep door constant relevante content aan te bieden. Dat kan van alles zijn: jouw visie op de nationale of lokale vastgoedsector, een blogartikel met de veelgemaakte fouten bij het kopen van een huis, een overzicht van je nieuwbouwprojecten, de mooiste parken in een bepaald stadsdeel… Gebruik je creativiteit en denk na over wat je doelgroep écht interesseert. Verkoop én informeer tegelijkertijd.

3. Boost je sociale media

Bijna elke vastgoedmakelaar ‘zit’ tegenwoordig wel op Facebook, Twitter en/of een ander sociaal mediakanaal. Heel goed natuurlijk. Maar hun bereik laten groeien op die kanalen blijkt vaak lastig. Gelukkig kan een nieuwsbrief daarbij helpen. Hoe? Zwengel éérst het gesprek aan met een verse nieuwsbrief vol interessante content in de inbox. En moedig daarna de interactie aan op de sociale media, via de bekende share buttons. Potentiële bezoekers praten niet vanzelf over je merk. Jij moet de leiding nemen.

4. Verhoog het aantal websitebezoekers

De vlieger van de sociale media gaat ook op voor je website. Reken er namelijk niet op dat bezoekers vanzelf op je website komen. Als jij een feestje geeft, verwacht je toch ook niet dat iedereen vanzelf op komt dagen? Je geeft ze daartoe een aanleiding, met een persoonlijke uitnodiging. Een nieuwsbrief is eigenlijk een uitnodiging voor oude én nieuwe klanten om (weer) eens te komen buurten op je vastgoedwebsite. Moedig de ontvangers van je nieuwsbrief bijvoorbeeld aan om je blogartikels te lezen, je huizenaanbod te bekijken en/of te profiteren van bepaalde incentives. Stuk voor stuk acties die zomaar tot nieuwe verkopen kunnen leiden. En daar zal je salesafdeling niet rouwig om zijn.

5. Een nieuwsbrief maken is geen straf

Veel vastgoedkantoren zien het regelmatig versturen van een nieuwsbrief als een vervelend klusje. Een beetje zoals huiswerk, vroeger op de middelbare school. Jammer, want een nieuwsbrief uitsturen hoeft niet tijdrovend en uitgebreid te zijn. Denk aan het bekende KISS-principe: Keep It Short and Simple. Door in elke nieuwsbrief slechts één onderwerp te behandelen met een beperkt aantal links, krijg je hele compacte nieuwsbrieven. Eenvoudig te verteren voor je lezers én snel te maken. Zo weet je zeker dat je dagelijks, wekelijks of maandelijks een nieuwsbrief kan uitsturen.

Conclusie

Ondanks dat het principe van een nieuwsbrief al behoorlijk op leeftijd is in de online marketingwereld, hoeft die nog lang niet met pensioen. Sterker nog, de nieuwsbrief verdient een prominente plek binnen jouw vastgoedkantoor. Volg de regels van de kunst en maak je nieuwsbrief vooral niet te complex. Dan weet je zeker dat je regelmatig een sterke mailing eruit kan ‘gooien’.

Hulp of meer info nodig?

Vind je dit artikel interessant en heeft het jouw vastgoedkantoor geholpen? Dat is fijn, vergeet het artikel niet te delen in je netwerk.

Wil je graag meer informatie over de nieuwsbrief? Neem contact met ons op via 03 216 57 30 of hello@ento.be. We helpen je graag verder.

Deel het artikel in je netwerk