Maak je vastgoedkantoor zichtbaar met SEO en SEA

Al jaren boeken veel vastgoedkantoren succes via de zoekmachine van Google. Maar dat succes is hen niet aan komen waaien. Ze investeren namelijk uitgebreid in SEO en SEA. Nu denk je misschien: SEO? SEA? Om alle verwarring daarom uit de wereld te helpen zal ik stilstaan bij het verschil tussen de twee. Vervolgens zal ik je een paar stevige argumenten geven waarom het ook broodnodig is voor jouw vastgoedkantoor om te investeren in SEO én SEA.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

De Google-zoekmachine kan het online succes van je vastgoedkantoor enorm vergroten. Als je daar opvalt trekt je namelijk meer bezoekers, leads en klanten aan. Zo simpel is het. Maar hoe val je op in Google? Eenvoudig gezegd: met SEO en SEA. Het eerste, SEO, staat voor Search Engine Optimization (lees: zoekmachine-optimalisatie). En het tweede, SEA, voor Search Engine Advertising (lees: zoekmachine-adverteren).

SEO

SEO richt zich op het optimaliseren van je website met als doel een hoge positie te behalen in de organische of natuurlijke zoekresultaten. Deze resultaten geeft Google aan de linkerkant van de pagina weer, ingeklemd tussen de betaalde advertenties. Hoe je het onderscheid bepaalt tussen betalende (SEA) en niet-betalende (SEO) resultaten? Bij een advertentie staat altijd de afkorting Adv. Terwijl die vermelding ontbreekt bij een organische vermelding.

uitleg wat het verschil is tussen SEO en SEA

Hoe werkt SEO?

Of jouw vastgoedwebsite een hoog plekje verdient in de organische zoekresultaten, wordt bepaald op basis van een complex algoritme. Daarin spelen verschillende factoren een rol. Veel van die factoren zijn gerelateerd aan de technische prestaties van je vastgoedwebsite én de content daarop. Biedt je website de beste, meest relevante online ervaring aan bezoekers die een specifieke Google-zoekopdracht ingeven? Zowel op een desktopcomputer als tablet en mobiele telefoon? Grote kans dat jouw website aan de top van de lijst staat. Zonder dat je er een euro voor neerlegt.

SEA

In tegenstelling tot SEO, heeft SEA veel minder met de kwaliteit van je website te maken, maar meer met adverteren. Dat adverteren kan je grofweg opdelen in twee onderdelen: adverteren in het Google Search Network (GSN) en in het Google Display Network (GDN). Het GSN richt zich vooral op de gesponsorde (advertentie)resultaten die Google boven- én onderaan de zoekmachinepagina laat zien. Zoals je op onderstaande foto kan zien: de advertentieposities schieten snel in het oog. Nóg sneller dan de organische zoekresultaten, die verstopt zitten onder de vouw van de pagina.

voorbeeld van zoekresultaten in Google van SEO en SEA

Een tekstadvertentie in de zoekresultaten is de meest bekende vorm van SEA-adverteren. Maar je kan je advertentie ook verspreiden via het GDN. Dit is een verzameling van meer dan twee miljoen partnerwebsites van Google, bestaande uit blogs, nieuwswebsites, videowebsites (bijv. Youtube), apps en meer. Adverteerders kunnen dit netwerk gebruiken om hun online zichtbaarheid te vergroten. In tegenstelling tot het Google Search Network kan je hier met meer dan alleen tekstadvertenties adverteren. Denk bijvoorbeeld aan foto- of videoadvertenties, zoals aan de rechterkant op de homepagina van Immoweb.

ENTO_blog_banners_immoweb_walls-hans-immo

Hoe werkt SEA?

Simpel. Elke adverteerder kan adverteren op het netwerk van Google via AdWords. Met dit programma publiceer je de tekst- en beeldadvertenties volgens het principe van pay-per-click (PPC). Dat betekent dat je alleen betaalt voor een advertentie wanneer iemand erop klikt. Wil je graag tekstadvertenties publiceren op Google? Selecteer de zoekwoorden in AdWords waarop je wil adverteren (bijv. ‘appartement te koop in antwerpen’), bepaal hoeveel je maximaal voor een klik wil betalen, schrijf de advertentietekst, kies de websitepagina waarop je advertentiebezoekers mogen ‘landen’, en publiceren maar. Het doel van SEA is een zo hoog mogelijke positie te halen met een zo hoog mogelijk rendement. Maar onthoud: de eerste positie is het duurst en levert niet altijd het meeste rendement op.

Waarom SEO en SEA voor vastgoedmakelaars?

Nu je het verschil weet tussen SEO en SEA vraagt je je misschien af: “Wat zijn de voordelen van die twee voor mijn vastgoedkantoor?”

Voordelen SEO

Geen kosten

Bij zoekmachine-optimalisatie betaal je geen advertentiekosten. SEO ‘kost’ alleen maar tijd en energie, maar levert heel veel op. Nog altijd klikken veel Google-gebruikers namelijk op de organische resultaten. Een plek bovenaan, op de eerste zoekresultatenpagina, is dus goud waard.

Duurzame resultaten

De winstgevendheid van SEO is onverslaanbaar omdat de resultaten van je investeringen (aantal bezoekers, klanten, leads, verkopen, …) constant groeien. Optimaliseer je jouw website voortdurend? Dan zal je na verloop van tijd (nog) meer bezoekers en klanten op je website mogen verwelkomen.

Meer relevant zoekverkeer

Een sterk geoptimaliseerde website zorgt ervoor dat je vastgoedmerk vaker aan het juiste doelpubliek getoond wordt. Dat betekent dat je door SEO niet alleen méér bezoekers krijgt. Je krijgt ook meer ‘relevante’ bezoekers op je website. Handig, want zij zijn heel gericht op zoek naar de vastgoedoplossingen die jij aanbiedt.

Meer geloofwaardigheid

Scoor je goed in Google? Dan vergroot je ook je zichtbaarheid in de zoekmachine. En hoe groter je zichtbaarheid, hoe groter je geloofwaardigheid. Een belangrijk voordeel voor vastgoedmakelaars. Want zoals we weten, zoekt je potentiële klant, tijdens z’n customer journey, vroeg of laat naar een betrouwbare vastgoedpartner.

Voordelen SEA

Het juiste moment

Adverteren via de zoekmachines geeft je de kans om potentiële klanten te bereiken op het juiste moment, via het juiste kanaal. Enorm veel vastgoedklanten gebruiken namelijk Google in hun customer journey. Stel dat je bijvoorbeeld een penthouse in Antwerpen wil verkopen. Is het dan niet fijn dat jouw advertentie zichtbaar is voor mensen die in Google zoeken op “penthouse te koop antwerpen”?

Snelle resultaten

SEA boekt snel resultaten. Zodra je begint te adverteren zal je ook direct het verkeer op je website zien toenemen. Wil je snel de zichtbaarheid en bekendheid verhogen van een nieuwbouwproject of opendeurdag? Jij vraagt en SEA draait.

Prominente plaatsen

SEA geeft je de kans om op posities bóven de organische resultaten te adverteren. Een mooi uithangbord voor jouw merk, dat niet te missen valt.

Verfijn je doelpubliek

Je kan met SEA heel specifiek jouw doelgroep selecteren, door de regio’s te kiezen waarin je wilt adverteren. Heel interessant. Want misschien is je vastgoedkantoor actief in een aantal specifieke gemeentes of provincies? Zorg dan voor de juiste instellingen in AdWords. Vervolgens laat Google je advertenties alleen nog zien aan mensen die zich in dat gebied bevinden of er interesse in tonen.

Bepaal je eigen budget

Bij AdWords kan je een dagelijks advertentiebudget bepalen. Is het budget op? Dan verschijnt je advertentie die dag niet meer. Maar geen zorgen, Google zal proberen je advertentie zo optimaal mogelijk gedurende de hele dag te vertonen. Bepaal je liever zelf de tijdstippen waarop je adverteert? Ook geen probleem.

Conclusie

Er kleven voor vastgoedmakelaars veel voordelen aan zowel SEO als SEA. Beide zijn eigenlijk onmisbaar voor het online succes van je vastgoedkantoor. Maak daarom geen keuze tussen de twee. Probeer een ideaal evenwicht tussen SEO en SEA te vinden, zodat ze elkaar kunnen ondersteunen. Zo weet je zeker dat je een stevig fundament hebt om het online succes van jouw kantoor op te bouwen.

Hulp of meer info nodig?

Vind je dit artikel interessant en heeft het je vastgoedkantoor geholpen? Dat is fijn, vergeet het artikel zeker niet te delen in je netwerk.

Wil je graag meer informatie over Google, SEO en/of SEA? Neem contact met ons op via 03 216 57 30 of hello@ento.be. We helpen je graag verder.

 

Deel het artikel in je netwerk